maanantai 8. toukokuuta 2017

Days 49-59

Teksti Two Ocean Aquariumin seinältä.

Perjantaina olimme katsomassa Centterillä muotinäytöstä, johon Kids Havenin lapset saivat osallistua. Lapset oli jaettu ja ensimmäisenä oli pienet tytöt ja pojat, jonka jälkeen keskikokoset tytöt ja pojat sekä isot tytöt ja pojat. Näiden jälkeen vielä jokainen kategoria esiintyi parin kanssa. Muotinäytös oli hieman erilainen kuin yleensä. Täällä näytöksissä musiikki soi kovalla, kaikki hurraavat ja näytös on enemmänkin semmoinen, että kuka saa tehtyä isomman show, eikä se, että minkälaiset vaatteet tai kuinka mallikkaasti kävelee. Lapsilla oli päällään omat vaatteet ja he olivatkin laittautuneet parhaisiinsa. Näytös kesti neljä tuntia, jonka jälkeen oli vielä ruokailu Centterin sisäpihalla. Lapset olivat todella innoissaan, kun pääsivät lavalle ja huomasimme että se oli myös lapsille tosi iso juttu ja jotkut lapset jännittivät sitä tosi paljon. Lopuksi kruunattiin Kids Havenin kuningatar, kuningas, kaksi prinssiä ja kaksi prinsessaa jokaisesta kategoriasta.
Viikonloppuna nautimme lämpimästä säästä ja pakkailimme ensiviikon lomaa varten, jonka vietimme Kapkaupungissa.

Huutoa ja kannustusta !

Kruunattuja Prinssejä ja Prinsessoja

Maanantaina lentomme lähti 5.55 joten jouduimme lähtemään Villagesta jo enne neljää. Pascal oli luvannut kuskata meidät kentälle. Villagen tavallisesti vapaaehtoisten käytössä ollut auto oli kadonnut, joten menimme lava-autolla ja Sini ja Pia joutuivat taas peräkonttiin ja matkalla tuli vähän kylmä ja auto piti aika kovaa ääntä, mutta selvisimme ehjinä perille. Lentokentällä oli todella hiljaista ja vähän oli hakusessa mihin meidän seuraavaksi pitäisi mennä. Kun olimme saaneet laukun menemään ja turvatarkastuksesta päästy niin etsimme portin mistä meidän kone lähtee. Odotellessa kävimme juomassa kahvit ja syömässä aamupalan. Lentokone oli pieni ja äänekäs.

Lentokoneen maisemat ja auringon nousu oli mitä kaunein.

Lentomatka kesti noin kaksi tuntia ja perillä Kapkaupungissa otimme matkalaukkumme ja suuntasimme ulos. Soitimme Uberin (taksin) hakemaan, mutta siinä ilmeni pieniä vaikeuksia koska Uber ei meinannut löytää meitä ja emmehän me tietenkään osanneet kertoa missä olemme, koska olimmehan aivan uudessa kaupungissa. Kun löysimme Uberin kanssa toisemme, niin matkamme jatkui kohti hotellia. Hotellilla ei ollut henkilökuntaa paikalla niin jouduimme soittamaan hotellin omistajalle. Omistaja tuli antamaan meille huoneemme avaimen ja olihan se hotellihuone tosi hieno ja hyvä.

Hotellihuone oli aivan ihana ja erityismaininta kylpyammeesta.

Hotellimme alakerrassa oli pieni italialainen kauppa, josta haimme syötävää. Hetken hengähtämisen jälkeen lähdimme kaupungille seikkailemaan ja kiertelemään kauppoja. Meidän lähellä oli satama-alue V A Waterfront, josta löysimme tosi paljon hyviä kauppoja ja siellä oli ruokamarketti, jossa oli paljon erilaisia takeaway-ruokia. Siellä oli myös tosi kiva paikka missä myytiin paljon erilaisia ja todella hienoja käsitöitä.  Kävimme ruokakaupassa ostamassa kämpälle ruokaa ja oli ihanaa, kun pääsi pitkästä aikaa tekemään ruokaa.

Hotellimme oli aivan sataman vieressä.

Tiistaina kävimme Two Ocean aquariumissa katselemassa kaloja ja muita mereneläviä. Akvaariosta löytyi iloksemme myös pingviinejä, joita meidän oli tarkoitus mennä katsomaan toiseen paikkaan, mutta onneksi löysimme niitä täältä koska toinen paikka olisi ollut aika kaukana ja sinne meneminen olisi ollut aika tyyristä.

Meritähtiä ja hain munia

Jos nuorisoalan ammattilaisille ei löydy töitä niin tässä on varma B-suunnitelma.

Etsittiin Nemoa. Löytyi, näkyy jokaisessa kuvassa kolmas oikealta.

Keskiviikkona käveleskelimme aamupäivästä rannalle ja nautimme auringosta ja keräilimme simpukoita rannalta. Ranta oli aivan täynnä simpukoita, kolme metriä merenrannasta hiekka oli täynnä pelkkiä erilaisia simpukoita. Kävimme läheisessä puistossa, josta iloiseksi yllätykseksi löytyi kahvila. Puisto oli tosi hieno ja siistissä kunnossa ja siellä oli kauniita pieniä lampia joissa ui mitä erikoisemman näköisiä lintuja.

Vuoret näkyivät kauniisti jokapuolelle Kapkaupunkia

Pitihän niitä maisemia tietysti käydä ihastelemassa myös maailmanpyörässä.

Maailmanpyörässä.

Torstaina ostimme liput hop-on hop-off bussiin ja kaapelihissiin Table Mountainille, jonne lähdimmekin samantien liput saatuamme. Mitä lähemmäksi vuorta pääsimme, sitä hienommaksi se muuttui koko ajan. Maisemat olivat jo bussimatkalla aivan huikeita. Kaapelihissi oli oiva vaihtoehto mennä ylös koska matkalla näki samalla tosi hyvin maisemia. Vuoren huipulla maisemat olivat todella hienot! Huipulla oli myös ruokapaikka, jossa kävimme syömässä lounaan. Lähdimme Pöytävuorelta alas kaapelihissillä ja kiersimme bussilla Kapkaupunkia ja menimme kaupoille ostamaan tuliaisia.

Käytiin sitten yhdessä maailman luonnon ihmeestä.

Pöytävuori on mennyt pilvien piiloon.

Perjantaina sattui olemaan huonompi sää ja meillä oli tarkoituksena mennä katsomaan viinitilaa, mutta koska satoi vettä niin kiertelimme taas bussilla ja menimme World of birds:iin katselemaan lintuja ja apinoita. Lintupuistossa pääsi kävelemään aitauksien lävitse. Ja siellä oli myös aitaus, jossa oli apinoita ja sinne sisälle sai mennä. Oli kivaan, kun apinat tulivat syliin ja ei-niin kivaa kun yrittivät penkoa taskuja ja avata reppuja. Käteviä ne pikkuoliot olivatkin, sillä vetoketjut ja muut eivät heitä hidastaneet. Eräänkin rouvan suklaat lähtivät yhden pikkuvintiön matkaan.

Hop-on hop-off bussissa saatiin hyvät paikat katolta.

Ihania pikku apinoita.

Käytävilläkin kulki lintuja.

Lauantaina lähdimme etsimään lisää tuliaisia, joten otimme Uberin Long Streetille, jossa oli paljon torimyyjiä. Olimme kuulleet paljon Longstreetistä ja sen hienouksista. Me luulimme, että Long st on jotenkin iso ja että siellä on tosi paljon erilaisia kauppoja, mutta löysimme vain paljon torimyyjiä, jotka kaikki myivät melkein samoja Afrikka tavaroita tai ehkä me oltiin vain väärässä paikassa, mutta hauskaa oli silti. Otimme sieltä Uberin satamaan, mutta lähes heti autoon noustuamme, poliisi pysäytti meidät. Kuski nousi autosta pihalle ja jutteli poliisin kanssa hetken aikaa, kunnes poliisi koputti Sinin ikkunaan ja käski avata sen. Poliisi kysy mistä Uber oli noutanut meidän ja mihin olimme menossa. Olimme kaikki hieman hämillämme tilanteesta ja vähän jännitti mitä seuraavaksi tapahtuu. Hetken juteltuaan poliisi hyppäsi rattiin ja Uber-kuski tuli Pian ja Sinin kanssa takapenkille. Poliisi lähti ajamaan eikä meillä ollut mitään hajua, että minne. Onneksemme huomasimme pian, että poliisi oli viemässä meitä satamaan mihin meillä oli matkakin. Ilmeisesti Uber-kuskilla ei ollut tarvittavia lupia/papereita mukanaan tai se oli vain satunnainen tarkastus. Satamassa kävimme ostamassa vielä viimeiset tuliaiset ja sen jälkeen menimme hotellihuoneeseen viettämään viimeistä iltaamme ja pakkaamaan tavaroitamme.

Tälläinen pieni stadioni oli ihan hotellimme vieressä.

Kapkaupungissa oli paljon kauniita ja hyvin erikoisia rakennuksia.

Merenranta oli täynnä simpukoita.

Rantavedessä näkyi merivuokkoja.

Longstreetillä oli paljon erilaisia esiintyjiä. Nämä nuoret tytöt tanssivat tölkkien kansista tehdyt helistinsäärystimet jalassa.

Yöllä kello soi taas neljän jälkeen jolloin pakkasimme viimeiset tavarat mukaan ja lähdimme Uberilla kohti lentokenttää. Loma oli aivan ihana ja unohtumaton, oli hauska huomata, miten erilaista kaikki siellä oli verrattuna, vaikka Johannesburgiin. Kapkaupunki oli huomattavasti eurooppalaisempi. Ihmiset olivat todella kilttejä ja avuliaita. Kaduilla näkyi paljon turisteja ja liikkuminen tuntui turvalliselta. Kaikki kolme olemme sitä mieltä, että Kapkaupunkiin voisi lähteä joskus ihan lomalle toisenkin kerran, jos se vain ei olisi niin kauhean kaukana.
Tänään meillä alkoi taas normaali työviikko. Aamulla astelimme päiväkodille ja pidimme tavanomaisesti ensin lyhyen tunnin ja sen jälkeen pitkän tunnin pienelle luokallemme. Ennen lomaa Terry kertoi, että loman jälkeen me emme enää juuri ehdi olemaan päiväkodilla, sillä hän järjestää meille tutustumisia ja erilaista tekemistä mm. katutyöskentelyyn tutustumista. Innolla jäämme odottamaan mitä Terry on meille keksinyt.

Piude-Pian kootut x2:
1.       Sini (Näyttää netistä jotain mainosta): ”Tollanen uikkari olis kiva, kun se on kokouikkari, mutta ei kuitenkaan näytä mitenkään mummouikkarilta.”
       Pia: ”Mikset sä halua näyttää uikkarilta?”

2.       Pia: ”Miettikää nyt jos vaaleilta ihmisiltä tulee tummaa kakkaa, niin jos tummilta tulis vaaleaa!”